12th December 2011, 15:59
#1
29 out of 29 members found this post helpful.
Curs SEO - Principii si aspecte legate de viata si oameni
Dragi colegi de forum, amici sau simpli vizitatori ai forumului - Salutare tuturor!
Astazi implinesc 5 ani de Seopedia si 1000 de posturi pe acest forum, asa ca m-am decis sa sarbatoresc acest eveniment intrun mod pe care cu alte ocazii nu as fi facut la fel, si anume, impartasindu-va cateva informatii despre SEO dintro altfel de perspectiva. Cei care ma cunosc, stiu ca mai usor te alegi cu bani de la mine decat cu informatii, asadar, acest moment este oarecum o premiera si pentru mine.
Avertizor! Modelul acestui articol este unul cu care nu sunteti obisnuit: fiind in primul rand lung, scris la persoana I - majoritatea informatiilor provenind de fapt din propria experienta, pe un ton ce poate parea superior, cu rezonante in diferite domenii, va poate cauza oboseala si iritatie psihica intrun grad inalt. Asadar, sfatul meu este sa faceti pauze cat mai dese intre paragrafe, astfel incat mintea sa se obisnuiasca cu acest model de prezentare a informatiilor.
Dezvinovatitor: In cazul in care nu veti urma sfatul meu, mintea voastra va percepe aceste informatii ca fiind toxice si veti experimenta stari intense de stres, invidie, frustrare, agitatie, posibil chiar ura - lucru pentru care NU ma declar raspunzator.
De ce un articol despre viata, oameni, calculatoare si internet, pe un site de SEO? Pentru ca siteurile web pe care le optimizati, sunt realizate de oameni pentru oameni, ca sa ne imbunatateasca viata, si sunt accesibile prin intermediul internetului si calculatoarelor. Cunoscand cat mai bine principiile de baza si mecanismele de legatura intre acestea veti avea rezultate mai eficiente, realizari mai mari si evident, castiguri si satisfactie pe masura.
Asadar, sa purcedem..
Despre mine
Numele meu este Liviu Tudoran-Dragota, cel mai inalt copil batran si cel mai nebun om din lume. Pentru cine are timp de "pierdut", gaseste jurnalul meu pe siteul personal si poate afla de acolo mai multe despre mine dar va avertizez ca va fi o experienta unica si greu de suportat. Aici vreau sa va prezint doar latura ce tine de IT.
De mic am fost indragostit de cunoastere si informatii iar mai tarziu, la o varsta frageda am cunoscut o echipa de spioni de la care am invatat multe lucruri legate de informatii. Incepand din '94, am trecut de la HC si Commodore la PC, de la DOS, Windows 3.1/95/98 la Mac OS, de la Basic, Coral, Fortran, Pascal, C/C++, Prolog, Lisp la HTML/CGI/PHP/JavaScript/Java/etc. Toate aceste arhitecturi de calculatoare, sisteme de operare si limbaje de programare mi-au oferit posibilitatea ca odata cu aparitia internetului sa-mi pun in aplicare planul de inginerie sociala, asa ca incepand din '99 pana in 2010, fie online, fie direct, am spionat activitatea a mii de utilizatori "conectati la retea" cu singurul tel de a obtine informatii in scopul cercetarii comportamentului uman. Acum ca am lamurit cum si de unde am cules informatiile, va prezint mai jos o privire de ansamblu asupra rezultatului acestor cercetari in termeni, sper eu, cat mai prietenosi.
Viata
Dincolo de dezbaterile filozofice, religioase, etc, semnificatia vietii sau a existentei se reduce de fapt la un sungur lucru: Schimbare. Daca nimic nu s-ar schimba si tot universul ar ingheta acum, n-as mai numi acea gheata - viata. Schimbarea e cel mai simplu semn al existentei.
Ce legatura are filozofia despre viata cu SEO? Simplu, un site trebuie sa aiba viata. Si cum isi dau seama atat oamenii cat si motoarele de cautare daca are viata altfel decat prin schimbare. Uneori un text, alteori o imagine, alteori codul paginii, fiecare modificare, fiecare schimbare, atrage atentia motoarelor de cautare asupra siteurilor voastre.
Ce fel de schimbari? Cu ce frecventa? Cand? Cum? Pentru a afla raspunsuri la aceste intrebari, trebui sa va intoarceti privirea asupra celor care folosesc websiteul pe care il optimizati, si anume - oamenii.
Oamenii
La fel ca si in cazul microdiscutiei despre viata, si despre oameni se poate crea o intreaga dezbatere filozofica, religioasa, etc. Insa dincolo de barierele astea, adevarul este mai simplu: oamenii sunt fiinte care respira, mananca, se misca, se odihnesc si se inmultesc. Pe voi, ca SEO, ar trebui sa va intereseze doar partea cu "se inmultesc". Aceasta are doua semnificatii: 1) "mult" sau "mai mult" e e unul dintre mecanismele de baza al vietii, tot ceea ce ne intregeste este legat de "mult" si "mai mult", mereu ne dorim mai mult timp, mai multi bani, lucruri mai mari sa fim mai multi si 2) acest "mult" tradeaza principiul de baza al oamenilor, si anume - placerea. Iar placerea, dupa cum se stie, vinde cel mai bine.
Siteurile fiind realizate pentru oameni, exact la acest lucru se va astepta fiecare vizitator de fiecare data cand va viziteaza siteul, la placere. Cu cat siteul vostru ofera mai multa placere, cu atat veti urca mai sus si in cautari, si in recomandarile oamenilor.
Multi SEO si webmasteri inteleg gresit acest lucru si isi pierd timpul optimizand in mod gresit siteurile pentru "placerea" robotilor de cautare, in ciuda faptului ca toate motoarele de cautare specifica importanta optimizarii siteurilor in mod natural, pentru oameni.
Cum optimizam natural atat pentru oameni cat si pentru robotii de cautare? Simplu. Uitandu-ne din nou asupra vietii si a oamenilor. Cum decurge viata unui om? Se naste, creste, invata sa mearga, merge la scoala, se indragosteste, se maturizeaza, se casatoreste, munceste si se inmulteste.
In acelasi fel, natural, va decurge si relatia dintre siteul pe care il detineti sau il optimizati:
- Prima data cand il inscrieti intrun motor de cautare este ca si cand s-ar naste si daca indeplineste conditiile impuse de motorul de cautare pentru inscriere, este admis si primeste un "certificat de nastere".
- Incetul cu incetul apoi, incepe sa creasca si sa mearga. In acest stadiu relatia motor de cautare - website - webmaster/seo este una indrumator - copil - parinte. Motorul iti va indruma siteul in directia potrivita, iar tu ca parinte, va trebui sa ai grija sa nu se impiedice. Recitesti regulile motorului de cautare si faci ajustarile corespunzatoare cat mai rapid si cat mai atent.
- Odata ajuns la nivelul de scolar, siteul tau intra in competitie. Acum nu mai esti doar, tu siteul tau si motorul de cautare, acum sunt si colegii de clasa iar siteul tau trebuie sa-si dovedeasca performanta si sa dovedeasca atat motorului cat si competitiei ca meriti un loc mai bun in ierarhie. La acest nivel motorul nu mai este un simplu indrumator, ci este un profesor care chiar daca te indruma in continuare devine mai exigent iar penalizarile mai dure iar tu nu mai esti parinte, esti junior sau competitor si prin urmare trebuie sa gandesti si sa actionezi ca atare.
Studiezi competitia, optimizezi cat mai atent fiecare detaliu dar nu ignori regulile impuse de motor, altfel te pasc penalizarile.
- Presupunand ca ai promovat clasa si ai trecut de adolescenta, motorul se va indragosti de noua personalitate a websiteului, mai matura, mai profesionala. Insa, dupa cum stiti, dragostea nu-i tocmai usoara, websiteul tau trebuie sa-l seduca, sa-l cucereasca, sa-l dea gata. Acum este momentul sa dai tot ce ai mai bun, sa te umflii in pene, sa fii romantic, sa-i faci declaratii de dragoste sau cum zice englezu' "its time for some link love". In acest stadiu tu esti un petitor intre siteul tau si motorul de cautare, ignora-i pe ceilalti.
Linkuri, multe linkuri.
- Odata trecut de joaca de-a indragostitii puteti sa considerati casatorit siteul vostru cu motorul de cautare si sa treceti la munca. Din acest moment nu mai este nevoie sa dati teste, sa faceti declaratii, acum totul se bazeaza pe respect si administrare comuna a bunurilor. La acest nivel va numiti administrator iar paginile, vizitatorii, traficul, reteaua si alte gazilioane de detalii le administrati impreuna cu motorul de cautare.
- Daca totul merge bine, o sa ajungi si tatic. La acest nivel autoritatea siteului tau se transmite subdomeniilor, minisiteurilor, ca si cand ar fi copii tai iar tu te vei numi antreprenor/sef/CEO.
Dupa cum vedeti din cele de mai sus, motorul de cautare are mai multe nivele, adica mai multi algoritmi diferiti pe care ii foloseste corespunzator fiecarei etape a relatiei dintre site si motor. NU exista un algoritm unic pentru toate siteurile! Acesta este un detaliu omis de cei mai multi juniori webmasteri sau seo si speculat de cei care cunosc acest detaliu pentru a-i intoxica cu clisee facandu-i astfel sa ramana pe loc iar ei sa-si pastreze superioritatea.
Trebuie tinut cont si de faptul ca nu toti oamenii sunt corecti, iar ierarhia este si va fi mereu aceeasi: cel puternic il va zdrobi pe cel slab. Asadar, trebuie sa tineti cont si de acest lucru atunci cand luati o decizie, in special daca va aflati in competitie cu siteuri mai puternice si cu bugete mult peste masura voastra. Locul doi timp de zece ani, face mult mai mult decat locul intai timp de un an atunci cand nu sunteti pregatiti pentru a ramane pe locul intai.
Ca sa recapitulam..
- Un website are nevoie de schimbari regulate pentru a da viata siteului - continut nou, design, optimizari, linkuri, etc.
- Un website trebuie sa aduca constant placere oamenilor - design, continut, etc.
- Un webmaster/seo trebuie sa stie in permanenta in ce etapa se afla relatia dintre websiteul pe care il administreaza si motorul de cautare si sa actioneze conform acelui nivel.
In speranta ca ati citit cu atentie cele prezentate si nu am ranit orgoliul nostru de romani prin care ne credem atotstiutori, am incercat sa descriu intrun mod cat mai deschis pentru toata lumea principiile de baza pe care ar trebui sa le luati in seama inainte de a face pasi mari si importanti si inainte de a trece la partea tehnica atunci cand administrati sau optimizati un website.
Va multumesc pentru atentie si va urez multa bafta pe viitor. Semnat in mod digital de,
Liviu
PS: Urmatoarele nume de cod de pe acest forum, acest articol este chiar si pentru voi: 1001, Mxx, Ers, Msx, si chiar si pentru tine Sica.