15th January 2014, 17:54
#1
13 out of 13 members found this post helpful.
Invata sa scrii bine. Lectia 1: Piramida inversata
Citind forumul asta, dar si amintindu-mi cum eram eu cu vreo 7-8 ani in urma, mi-am dat seama ca multi incepatori au nevoie de un ghid foarte précis despre cum sa scrie un articol.
Cum eu am experienta mai mult decat serioasa in scris, in mai multe domenii, mi-am permis sa deschid un subiect nou, poate fac o serie care le va fi utila incepatorilor, daca exista un interes. Am mai postat ceva pe tema asta ca reply intr-un articol, dar cred ca nu e rau sa fie de sine statatoare.
Pe scurt - piramida inversata e mama scrisului. Daca stapanesti bine piramida inversata, poti sa inveti sa scrii si alte tipuri de articole pentru ca ai idee sa organizezi un text.
Citez din mine, ce am scris ca raspuns intr-un alt post de pe SEO Pedia:
"(....)trebuie sa pornesti de la asta - invata sa scrii in piramida inversata. Nu pentru ca toate textele pe content marketing si copywriting ar fi scrise in formula asta (cele mai multe nu sunt ), dar piramida inversata e prima formula care te invata sa organizezi un text. Ca sa fac o analogie cu fotbalul, prima data trebuie sa stii sa dai cu piciorul in minge inainte sa te apuci sa tragi la poarta. Mai mult, te invata sa fii foarte concis, e formula folosita in jurnalism.
Ce presupune piramida inversata ? Schematizat, inseamna asta: Incepi cu lucrurile esentiale, continui cu cele pe locul 2 ca importanta si tot asa, incheind cu lucrurile mai putin importante, de context.
Primul paragraf trebuie sa contina toate informatiile esentiale - cine, ce, unde, cand...samd. Primul paragraf trebuie sa fie atat de concis incat sa poata fi, la nevoie, articol de sine statator, intrucat din el afli lucrurile importante."
De ce e utila:
- daca nu stii asta, e greu sa stii altceva
- e un punct de pornire, de la care iti e simplu sa scrii si texte creative. De multe ori (nu e o regula) textele bune sunt piramide inversate cu bucatile asezate altfel.
- prin modul in care se concentreaza pe esential, te ajuta sa intelegi mai bine principiile SEO
Sfaturi:
- cauta pe Google "piramida inversata", se gasesc o multime de articole bunicele despre asta. As da link, insa deocamdata nu am voie.
- cauta o publicatie serioasa si riguroasa, gen Mediafax, si citeste cateva texte, toate sunt scrise in piramida inversata (mai putin opiniile)
- ia o carte decenta despre texte, gen "Tehnici de redactare in presa scrisa", de Sorin Preda. Eu nu am facut Jurnalism, asa ca a fost o carte f utila pt mine, m-a ajutat sa invat sa scriu
- repeat - scrie cateva zeci de texte in piramida inversata si vei vedea ca ai inceput sa prinzi
- da-mi un PM daca ai nevoie de un sfat, o evaluare, ceva, in legatura cu asta, raspund oricui.
24th January 2014, 12:16
#4
1 out of 1 members found this post helpful.
Este si o formula, nu stiu de este si in cartea la care se face referire, si se refera la indicele de lizibilitate Gunning:
I=(NM + % CD) * 0.4
I - val indice
NM - nr mediu propozitie/fraza
CD - procentaj cuvinte dificile sau estimate ca atare
Ce trece de 12, se considera ca textul nu este suficient de lizibil pt cititor standard. Egal cu 12 este "fog index" (neinteles de 75-80%).
Mentionate sunt Readers Digest cu un index de 9, saptamanalele cu un index 6, iar cotidianele cu 10.
19th March 2014, 14:48
#7
0 out of 2 members found this post helpful.
Da interesant , asa fac eu de obicei , dar totusi a meritat sa ma uit , am mai invatat una , alta