5th December 2010, 16:32
#1
4 out of 4 members found this post helpful.
Loose vs Loose
*** Update: daca o firma cheltuieste 450 Euro/luna pe Adwords, inseamna o medie de 15 Euro/zi sau 7-8 Clickuri la un CPC de 2 Euro/click. Am inclus aceasta precizare pentru a arata ca numarul de clikuri false in marime absoluta nu este impresionant ***
Tocmai am gasit niste date din Adwords/Analytics prin contul meu, incepand de acum 2 ani, si m-am gandit ca ar fi interesant sa fac pe baza lor niste grafice, pe care sa le postez alaturi de cateva explicatii. In unele cazuri am facut rotunjiri si aproximari, si pot exista greseli pentru ca sunt calculate pe la 4-5 AM. Avem 2 nise identice in Romania (Bucuresti) si Belgia (Brussels) pe care le vom compara. Desi nu mai activez in nisa respectiva, nu voi da numele acesteia pentru ca nu ar fi corect sa eliberez in domeniu public (fata de webmasterii care au websiteuri in domeniu) statistici clare. Statisticile includ oricum un element random, insa neglijabil in raport cu ideea generala a analizei. Nisa este legata de vanzarea unui produs fizic, exemplu: anvelope auto. Marja de profit este de 20% la cheltuieli de publicitate 0. Costul principal este dat de expedierea produselor prin DHL/curierat.
GRF 1, evolutie CPC in Romania
1. Intre ianuarie 2008 si iulie 2009, observam ca CPCul a variat in limitele unor benzi bollinger ipotetice care includ o variatie sezoniera de +/- 50%. Sau o dublare a activitatii in varf de sezon fata de season-low.
2. In graficul 2, putem observa ca in Belgia, variatia este doar de +/- 20%, sau o diferenta de 40% intre varf de sezon si season-low. Diferenta nu este cauzata de structurile diferite ale populatiei, sau datorita legislatiei diferite in cele 2 state. Desi produsul oferit este unul obisnuit, in europa de vest, cererea este relativ inelastica, sau relativ rigida. O crestere a pretului cu o unitate, conduce la o scadere a cererii cu mai putin de 1%. Acest lucru se intampla deoarece in BE cheltuiala pentru acel bun presupune un procent foarte mic din venitul indivizilor, lucru care face ca cererea lor sa fie inelastica.
3. In Romania insa, desi produsul este unul de baza, consumul si implicit cererea explodeaza in perioada craciunului. Deoarece cheltuiala ocazionata la consum este relativ mare, periodicitatea consumului este mai mare (diferenta dintre 2 momente de consum, creste in Romania).
4. In Septembrie 2009, firma de SEO care se ocupa de gestionare campaniilor PPC a unuia din top 10 jucatori din piata, vine cu o idee geniala (si romaneasca). Firma angajeaza (job description-ul era public) un clickuitor. Adica o persoana care folosind o conexiune la internet cu IP variabil (Gen zapp, RDS) sau diferite programe gen foxyproxy, lucreaza full time cu scopul de a da click pe reclamele din Adwords ale concurentilor, pentru a le epuiza bugetul si a ridica reclamele firmei proprii intre anumite intervale orare.
5. In doar cateva saptamani, majoritatea firmelor din top 10, au o persoana care da click pe rezultatele concurentei. Circa 98% din clickurile pe reclame, nu ajung in pagina de contact sau in pagina care include formularul de comanda.
6. La aproximativ 6 luni dupa ideea geniala, firma A da faliment dupa 2 incercari esuate de vanzare.
7. Exista insa un cvadruplu efect al actiunilor acesteia.
7.1 neincredere pe piata (celelalte firme continua sa isi dea clickuri reciproc)
7.2 o avalansa de spam (deoarece concurenta reala se muta in zona organica. Unele firme ajung peste noapte sa aiba linkuri de la peste 20.000 de websiteuri diferite, fie cumparate, fie prin spam direct)
7.3 CPCul iese din nivelul +/-50% si ajunge la un +350% fata de topul lunii decembrie (pentru ca firmele au bugete, si au inca o marja de operare superioara cheltuielilor de publicitate). Profitul marginal adus de fiecare client nou, este inca pozitiv.
7.4 Costurile de publicitate in total pret produs, ajung de la 2 la 16%. Firmele au in genere un adaos de 20%.
8. TOP 20 SERPS devine devorat de SPAM. Google nu face nimic. Banii din Adwords adusi de nisa sunt desigur foarte buni. Firmele mici nu mai pot concura si se orienteaza catre sisteme de afiliere.
9. Afiliatii realizeaza ca pot aduce leaduri doar cu spam si Adwords. De unde jocul reincepe. La final, probabil CPCul ajunge la un nivel care face ca % costurilor de publicitate sa fie mai mult sau mai putin egal cu profitul companiei. Iar profitul marginal adusa de un nou client, 0.
10. In Belgia insa, situatia este roz. CPC depaseste doar cu 14% limita variatiei sezoniere (si datorita acordarii unor subventii la produsul respectiv, care imping preturile in jos, cererea creste, iar concurenta in a oferi serviciul creste).
GRF 2, evolutie CPC in Belgia
Desi in cei 2 ani, nici siteul din BE si nici cel din RO nu au avut modificari, conversia creste. Suspectez ca aceasta crestere este cauzata de consolidarea imaginii de brand, care conduce la o crestere a increderii. In plus, calitatea referintelor creste considerabil in ultimele 5 luni din 2010, cand autoritatile publice decid sa inceapa un parteneriat cu firma in cauza pentru a putea cumpara produsele ei la un pret special.
GRF 3, evolutie Conversie pentru siteul X in Romania
Desi graficele arata diferit de-a lungul perioadei analizate, diferenta de crestere a conversiei este in jur de 10% intre cele 2 tari, deci neglijabil (60% crestere fata de 65%, deci 5 in 60, 1 in 12).
GRF 4, evolutie Conversie pentru siteul X tradus, in Belgia
Observam o evolutie dramatica a costurilor cu publicitatea online (per ansamblu) ca procent in total pret produs.
Romania, de la 3% la aproape 16%. In BE avem o oscilatie tipica in canal intre suportul de 1.5 si rezistenta de 2.3%.
GRF 5, Cost Publicitate in Total Pret
GRF 6, Cost Publicitate in Total Pret
Asadar firmele romanesti fac un profit de 20-16%=4% din pretul de vanzare, in timp ce in BE profitul este de 20-2.3%=17.7%.
Ultima modificare făcută de Emil; 5th December 2010 la 16:48.
"Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in New York and his head is meowing in Los Angeles." Albert Einstein