Subiectul de weekend: cum sa iti construiesti o reputatie buna pe un forum si la ce te ajuta ea.
Vorbim in general de forumuri, dand ca exemplu seopedia.
Reputatia nu tine de foame, dar conteaza si te ajuta in incheierea tranzactiilor si te ajuta pentru ca atunci cand ai ceva de spus lumea parca te asculta mai mult dect pe unul cu o reputatie mai mica.
Vorbind in general despre forumuri, uite care sunt pasii pe care ii vad eu pentru a construi o reputatie (nu e vorba de punctulete verzi ci de reputatie in adevaratul sens al cuvantului)
1. In primul rand trebuie sa intelegem ca un forum este o comunitate in care s-au stabilit relatii de prieteni / colaborare intre diferiti membri. Primul pas este identificarea membrilor cu reputatie (nu vorbim de patratele verzi, da?). Inchipuiti-va forumul ca pe un bar in care sunt deja 20 de oamneni care intra zilnic, povestesc, discuta etc. Barul acesta mai are si un barman, ceva ospatari si bodyguard, gasca pusa pe scandal, barfitorii grupului, ala care face mereu glume si ceva bagatori de seama. Identificati-i.
In exemplul nostru (seopedia) membrii vechi care intra destul de des, dau sfaturi, sunt activi si au stabilit relatii de colaborare permanente sunt "ambasadorii" plus cei care vor ajunge ambasadori curand. Cand te iei de unul din ei, este echivalentul cu intratul intr-un bar si injuratul unuia din grupul care vine zilnic acolo si bea bere. Bun, pe seopedia sunt usor de identificat, dar pe alte forumuri te poti uita la numarul de posturi, la atitudine la implicarea in anumite conversatii etc.
2. Al doilea pas este identificarea calitatii conversatiilor serioase. Exceptand sectiunea "fun" pe care o are fiecare forum, trebuie sa identificam unde ne situam (referitor la cunostintele in domeniu) fata de ceilalti membri. Pe Seopedia de exemplu nu poti sa te dai "atotstiutor" in SEO, sa vinzi metoda "tumblr" cu 300 de euro, in conditile in care peste 50% din membri o pot identifica singuri in 5 minute daca ii intereseaza.
3. Implicarea in conversatii. Pentru inceput, da sfaturi doar in domeniul pe care il stapanesti cel mai bine. Presupunem ca te pricepi la Wordpress - instalare, customizare, pluginuri. Aboneaza-te la sectiunea respectiva si raspunde la TOATE intrebarile cum stii tu mai bine. Cu cat te iei mai in serios, cu atat te vor lua si ceilalti in serios. E simplu de fapt: apare o intrebare despre "cum sa mut WP de pe un hosting pe cealalt" - in 5 minute ii faci omului un tutorial simplu cu pasii importanti, dupa care spui "daca te incurci pe undeva, da un semn".
4. Cererea de informatii. Cum nimeni nu s-a nascut invatat, chiar si tu ai nevoie de o informatie. Cauta putin, vezi daca s-a mai discutat, da un search pe google, apoi pune intrebarea cat mai detaliat. Alege un titlu relevant. Evita "rog un moderator sa mute topicul daca nu se incadraza" si alte balarii de genul. Fii sigur pe tine. Cand cineva iti raspunde, nu uita sa ii multumesti si spune-i ce rezultate a avut sfatul lui. Nu uita ca atunci cand ti s-a raspuns la intrebare complet sa spui - "multumesc, am aflat raspunsul, problema mea s-a rezolvat in modul X, va multumesc pentru interes. Se poate inchide" - sau cum e cazul, in functie de obiceiurile forumului respectiv.
5. Conflictele. In momentul in care apare un conflict, persoanele au 3 comportamente tipice: Copil / Adult / Parinte. Nu intru in detalii pentru ca e vorba de psihologie, deci trebuie sa ma credeti pe cuvant, sa cautati pe google sau sa cititi AICI. Cand apare un conflict sau o contradictie, trebuie sa va rupeti de interpretarea personala, sa va comportati ca un adult si sa incercati in primul rand sa dezamorsati conflictul. Poate cel mai important lucru care trebuie invatat este: Nu conteaza cine are dreptate - conteaza care este adevarul.
Este foarte important sa nu te contrazici "brutal" cu "batranii" forumului. Daca simti ca nu au dreptate, documenteaza-te inainte si spune "parerea mea este ca" - pentru ca daca faci sa sune ca tu detii adevarul absolut - pierzi.
6. Interventia in topicuri in care nu ne este locul. Aici avem un exemplu bun chiar pe seopedia: un baiat care la orice topic spune "e inutil" sau "n-o sa duca la nimic bun". Regula de aur este: TACI - daca nu te intereseaza, treci mai departe. Nu este cazul sa te faci de ras cu fiecare ocazie care iti iese in cale. Nu te faci remarcat asa si risti sa iti atragi antipatia tuturor.
7. Retine ca TOATE forumurile sunt proprietate privata. Nu ai DREPTUL sa scrii pe un forum. Este un privilegiu oferit de administratori. Cea mai mare greseala este sa iti ceri DREPTUL de a spune ceva. Nu-l ai.
8. Daca nu s-a remarcat pana acum - SERIOZITATEA in conversatii/tranzactii. Chiar daca am mentionat-o anterior, simt ca are nevoie de un punct separat. Cu cat esti mai serios in conversatii si tranzactii, cu atat increderea in tine va creste.
Bun, daca respecti regulile astea, ar trebui sa castigi reputata mult dorita intr-un timp relativ scurt.
Ce castigi cu reputatia asta, ce faci cu ea?
a) Poti sa atragi vizitatorii pe site-ul tau de exemplu. Daca ai un site despre "cum sa slabesti" si intri pe forumurile alea de femei, vei avea o gramada de vizitatori in momentul in care faci o recomandare. In Romania, mai mult decat in alte tari, autoritatea este generalizata si i se da prea mare importanta. Daca esti "Monica Tatoiu" (o autoritate in nustiu ce domeniu) lumea te asculta indiferent ca nu vorbesti strict pe domeniul tau. Pe un forum de femei pe care tu ai o reputatie buna in domeniul "slabit", lumea va lua in considerare recomandarile tale referitoare la moda, masini, bigudiuri si biscuiti.
b) Cand vinzi ceva, lumea are tendinta sa aiba incredere in tine chiar daca vinzi mai scump decat altii. De exemplu - daca vinzi un serviciu si ai o reputatie buna pe un forum gen seopedia, lumea va avea tendinta sa aiba incredere in produsele tale, chiar daca sunt mai scumpe, pe ideea ca stii ce faci. (in cazul asta chiar trebuie sa stii ce faci).
Va las pe voi sa completati
Pentru cine a citit tot, un zambet: